Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu, eylülün 3,4 milyar dolarla en yüksek otomotiv sanayisi ihracatının yapıldığı ay olduğunu belirterek, "Adetsel ihracatımız da yaklaşık 90 bin adetle geçen senenin eylül ayına göre yüzde 16'lık artış gösterdi ki, bu da sene sonu için olumlu bir sinyal." dedi. Yabancı yatırımcılara verilen teşviklerle ilgili soruları da yanıtlayan Eroldu, "Rekabeti çok fazla bozacak seviyede olmaması lazım bunların." diye konuştu.
Eroldu, düzenlediği basın toplantısında, otomotiv sektörünün 9 aylık karnesini değerlendirerek, sektörün geleceğine ilişkin öngörülerini paylaştı. Söz konusu dönemde toplam üretimde yüzde 7'lik gerileme olduğunu belirten Eroldu, ihracatın adet olarak aynı seviyede bulunduğunu bildirdi. Toplam ihracatın 26,7 milyar dolarla artmaya devam ettiğini anlatan Eroldu, şöyle konuştu: "Aylık ihracat rakamına baktığımız zaman ise eylül 3,4 milyar dolarla en yüksek otomotiv sanayisi ihracatının yapıldığı ay oldu, bu açıdan da sevindirici. Bunun içinde yine ana firmalarla birlikte tedarik sanayisinin artan ihracatı söz konusu. Diğer sevindirici ve bu rakamı sağlamada da önemli bir faktör, adetsel ihracatımız da yaklaşık 90 bin adetle geçen senenin eylül ayına göre yüzde 16'lık artış gösterdi ki, bu da sene sonu için olumlu bir sinyal." Eroldu, 9 ayda otomotiv endüstrisinin, toplam Türkiye ihracatının yüzde 16,2'sini gerçekleştirdiğine işaret etti. Türkiye'nin ve otomotiv sanayisinin kilogram başına ihracat geliri gelişimine işaret eden Eroldu, otomotiv ana sanayisinin geçen sene 11,17 dolar olan kilogram değerinin, bu yıl 12,02 dolara yükseldiğini bildirdi. Eroldu, otomotiv sanayisi olarak burada da ülkede yarattıkları değeri artırmayı sürdürdüklerini vurguladı.
AVRUPA'NIN 2025 HEDEFİ Avrupa pazarında azalmaya, durgunluğa yönelik bir eğilim olduğunun altını çizen Eroldu, ağustosta Avrupa pazarının yüzde 18 gerilediğini söyledi. Eroldu, eylülde de İspanya hariç yine büyük pazarların daraldığına işaret ederek, şunları kaydetti: "Şu anda Avrupa'da 2024 yılı ortalamasında, geçen sene yüzde 13,9 olan BEV araçların pazar payı, bu senenin ilk 8 ayında yüzde 12,6'ya gerilemiş durumda. Özellikle Almanya bazlı teşviklerin kaldırılması da buradaki düşüşte etkili oldu. Aslında daha önce bu kararlar alındığında yapılan beklentilere göre büyük bir makas oluşuyor şu anda. Çünkü o zamanki öngörü, 2025'te yüzde 30'luk bir full elektrikli pazar payının oluşmasıydı. 2022'de yüzde 14, daha sonra 2025'te de hızlı bir gelişim göstererek yüzde 30'lara çıkacağıydı. Bunun olmayacağı görülüyor." Eroldu, Avrupa'da elektrikli araç talebinde yavaşlama olduğuna dikkati çekti. Bir yandan yüksek bir yatırım ihtiyacı bulunduğunu ancak kar marjlarının düşen pazarda çok baskı altına girdiğini, dolayısıyla karlılıklarda gerileme olduğunu vurgulayan Eroldu, "Özellikle elektrikli araçlarda karlılıklar diğer araçlara göre daha düşük. Bunun dışında bir de tedarikçi kaynaklı üretim problemleriyle de başa çıkmaya çalışıyorlar. Yani aslında Avrupalı üreticiler için de oldukça derin bir sorunlar yumağı var. Bunu da halletmeleri lazım ama tabii bütün bunların bize de birtakım yansımaları olacak günün sonunda. Bunlar Türk otomotiv sanayisini yakından ilgilendiriyor, biz de yakından takip ediyoruz." dedi.